4 tips til at slippe overspisning

Jeg er overbevist om at kroppen fortæller os når den er sulten, og hvad den er sulten efter. For at kunne ”høre” hvad kroppen siger, er det nødvendigt at være nede I kroppen og være opmærksom på dens behov. Når du er tilstede i kroppen og opmærksom og din krop stadig beder om is, kage, pizza, burger og bland selv slik i store mængder og hele tiden, så har erfaringen lært mig, at det højst sandsynligt ikke er din krop der taler –  men dit sind. Mange af os er stressede og lever et presset liv og når vi gør det glemmer vi at trække vejret hvilket gør, at vi afskærer os fra kroppen og slet ikke kan mærke dens reelle behov. Vi dulmer ubevidst følelser vi ikke vil mærke med mad, og det gør at vi ofte spiser for meget og forkert.

Start med at finde roen. Træk vejret dybt 10 gange, det skaber forbindelse imellem krop, sind og sjæl. Når du har forbindelse til kroppen kan du bedre mærke dens reelle behov.

Her er 4 veje, som kan hjælpe dig med at navigere i dine madvaner – nu og her:

  1. Spis det din krop har lyst til

Første gang jeg stiftede bekendtskab med denne sætning, var da jeg læste Geneen Roth´s bog ”Women, food and God” som jeg i øvrigt varmt kan anbefale dig at læse, hvis du interesserer dig for dette tema.

I bogen blev jeg konfronteret med dette statement: ”Spis hvad din krop har lyst til”. Sætningen provokerede mig helt vildt! Som om det kunne lade sig gøre, tænkte jeg! Enten var denne metode lige så løgnagtig, som jeg anså hele slankeindustrien for at være, eller også tog metoden simpelthen ikke højde for, at det med at spise hvad man har lyst til, jo netop er det en overspiser eller (mad)misbruger ikke kan styre. Jeg fandt ud af, at der er en forskel på kroppens reelle sult og sindets og følelsernes sult.

Så jeg vil, for forståelsens skyld, gerne omformulere det samme statement til: ”Spis det, din krop har brug for”.

Det betød altså ikke at jeg bare kunne kaste usund mad i mig i ubegrænsede mængder. Når vi gør det, er det nemlig ikke kroppen, der taler, men derimod sindet, følelserne og hullet i maven og især hullet i hjertet. Jeg opdagede, at når jeg er opmærksom og tilstede i kroppen, fortæller min krop mig faktisk meget tydeligt, hvad den har brug for, og jeg kan trygt spise det, den beder om.

  1. Spis kun når din krop er sulten

Spis kun når du er sulten, og mærk efter i kroppen om du reelt set er sulten, og vær opmærksom på hvilke signaler din krop giver dig, når den er sulten. Tjek de forskellige dele af kroppen og mærk hvordan de reagerer på ægte sult. Jo mere du lærer din krops signaler at kende, des mere kan du undlade at reagere på netop den impuls, som får dig til at overspise. Både i større eller mindre grad. Sult og mæthedsfornemmelser kommer fra kroppen, så derfor er det vigtigt at kende og kunne tyde de signaler den sender.

Hav tillid til kroppen og lær at skelne imellem kroppens, sindets og følelsernes sult. For kroppen er mad benzin og nydelse – ikke andet. Det er ikke et mood eller humør, en følelse eller en impulshandling.

  1. Stop første gang du mærker mæthed

Mange af os har i årevis overhørt kroppens sult og mæthedssignaler. Vi har overhørt dem så længe at vi nærmest ikke kan høre og mærke dem mere. Begynd at lytte til dem og hold op med at spise første gang du mærker mæthed. Mæthedsfølelsen er kroppens måde at sige stop på, og når du fortsætter er det et andet behov end kroppens du stiller. Jeg blev meget overrasket over hvor lidt mad min krop faktisk beder om, når jeg lytter til den.

  1. Spis med bevidsthed, nærvær, opmærksomhed og nydelse

Vær nærværende med din mad, smag på maden og spis langsomt. Vær opmærksom på hvordan din krop reagerer på forskellig mad. Undgå at spise dine måltider i bilen, imens du arbejder, sidder ved din computer eller er på telefon. Mad skal ikke indtages på eller i farten. Giv dig tid til at spise. Giv maden fokus og vær bevidst om hvad du putter i munden, nyd maden, og lad den ikke fylde alt for meget. Slip maddramaet – det er bare benzin. Og nydelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyd inspiration
fra Kristina hver måned!
SKRIV DIT NAVN OG DIN EMAIL